Graduation Projects 2015

Wystawa prezentuje prace dyplomowe – magisterskie i licencjackie – absolwentów uczelni projektowych z Polski, Czech, Słowacji i Węgier. 

W tej edycji Graduation Projects wybrano 40 najlepszych projektów dyplomowych z 323 prac zgłoszonych do przeglądu. W jury przeglądu zasiedli: 
- w kategorii 2D: Filip Blažek (Typo Magazine), Agata Korzeńska (IDEE), Jacek Mrowczyk(2+3D), Lívia Pemčáková (Słowakcie Centrum Designu), Krisztina Samogyi (Plusminus Intelligence Visual), Kuba Sowiński (2+3D);
- w kategorii 3D: Martin Bu (projektant), Czesława Frejlich (2+3D), Ewa Gołębiowska (Zamek Cieszyn), Bogdan Kosak (projektant), Wojciech Kubiena (2+3D), Michał Latko (projektant). 

Graduation Projects 2015
30.01.-10.04.2016
sala wystawowa Oranżerii
otwarcie wystawy: 30 stycznia, godz. 16.00

Do udziału w wystawie oraz prezentacji w magazynach projektowych zostały wybrane dyplomy:

Virág Agg (HU) Nowa wersja gry planszowej Budget Smartl
Instytut Sztuki Użytkowej Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Budapeszcie
promotor: Andrea Brittnek
viragagg@gmail.com
Gra Budget Smartly została stworzona w 1966 roku w odpowiedzi na popularną w Ameryce Monopoly, owianą złą sławą propagatora bezwzględnej kapitalistycznej rywalizacji. Celem gracza w Budget Smartly jest utrzymanie się z własnej pracy, której zwieńczeniem może być posiadanie własnego domu lub mieszkania z pełnym wyposażeniem. Wersja zaproponowana przez Virág Agg skupia się na szczegółach architektonicznych i projektowych. Gra oferuje sześć różnych rodzajów zakwaterowania typowych dla współczesnego Budapesztu, począwszy od starych, eklektycznych kamienic w centrum miasta, poprzez lofty, bloki z wielkiej płyty, domy z ogrodem, aż po nowoczesne apartamentowce.


Krisztina Berta (HU) Talia kart w nowym rozdaniu
Instytut Sztuki Stosowanej Uniwersytetu Zachodniowęgierskiego w Sopronie
promotor: Ferenc Kassai
bertakrisztina90@gmail.com
Talia kart występuje w niezliczonych wersjach, tworzonych w różnych czasach i tradycjach. Rewersy kart odpowiadają wielorakim tematom, estetyce i celom marketingowym. W swoim projekcie Krisztina Berta skupia się nie na wyglądzie, ale na języku wizualnym kart, zestawieniu czterech kolorów: trefl, karo, kier i pik w różnych wersjach, trzech karcianych figurach i blotkach. Projektantka buduje abstrakcyjny system wizualny oparty na prostych zasadach: punktem wyjścia jest symetria, a linie budujące rysunek mają funkcje zarówno addytywne, jak i reduktywne. Całość nadaje talii prosty, schludny, nowoczesny wygląd z zachowaniem tradycyjnych elementów oraz dobrej czytelności.


Wojciech Biegus (PL) Górska hulajnoga zjazdowa Koziel
Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
promotor: Andrzej Klisz
w.biegus@gmail.com
Zaproponowana konstrukcja hulajnogi – będąca alternatywą dla dostępnych na rynku rozwiązań – wykorzystuje giętą bukową sklejkę, jako naturalny amortyzator, tłumiący drgania powstające podczas jazdy, jak w deskorolce. Hulajnoga może być wykorzystywana do jazdy rekreacyjnej oraz po modyfikacji (z wykorzystaniem włókna węglowego) do zjazdów sportowych. Koziel ma się przyczynić do zwiększenia aktywności fizycznej oraz popularyzować walory turystyczne Beskidu Śląskiego. Projekt był realizowany przy wsparciu technologów firmy Paged Meble w Jasienicy.


Zuzana Bošková (CZ) Zestaw stolików
Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych, Architektury i Projektowania w Pradze
promotor: prof. Jiří Pelcl
zu.boskova@gmail.com
Sama nazwa "zestaw stolików" – tak jak "zestaw narzędzi / sprzętu" – pokazuje, że autorka bawi się, nadając projektowi biurka charakter bardziej indywidualny. Rozwiązanie to przypomina zabawę klockami, przy czym projektantka nie poprzestała na wznoszeniu struktury w górę, lecz rozbudowała ją też w poziomie. Stworzyła przestrzeń, która daje użytkownikowi możliwość kształtowania własnego stołu, zgodnie z oczekiwanymi funkcjami i potrzebami, a tym samym pozwala zaprezentować osobowość właściciela. Zmienna forma obiektu wynika z jego modułowej budowy.


Markéta Brávková (CZ) Inkubator dla noworodków
Wydział Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Technicznego w Brnie
promotor: Ladislav Křenek
marketa.bravkova@gmail.com
Znaczna liczba noworodków w pierwszym okresie życia potrzebuje pomocy lekarskiej. Zaawansowany sprzęt i opieka medyczna umożliwiają wcześniakom przetrwanie tego czasu. Urządzenie nie tylko wspomaga funkcje życiowe dziecka, projekt uwzględnia także aspekt psychologiczny. W pełni wyposażony inkubator wykonany z przezroczystego materiału sprawia, że noworodek jest dobrze widoczny. Łatwe w przemieszczaniu urządzenie z teleskopową regulacją wysokości można przysunąć do łóżka matki, tak aby mogła być możliwie blisko z przedwcześnie urodzonym dzieckiem.


Katarzyna Breczko (PL) Opracowanie graficzne materiałów naukowych dla Fundacji Cohabitat
Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
promotor: Anna Machwic
kasiabreczko@cohabitat.net
Jak stworzyć trwałą i zrównoważoną kulturę? Dla ponad 77 tysięcy fejsbukowych przyjaciół Fundacji Cohabitat, z którą związana jest projektantka, to ważne pytania. Odpowiedzi na nie przyjęły formę serii niewielkich, minimalistycznie złożonych książeczek. Oszczędnemu projektowi towarzyszą autorskie ilustracje. Projektantka umiejętnie łączy pozornie niepasujące do siebie przedstawienia brył w izometrii z delikatnym rysunkiem ołówkiem. Efekt to infografika będąca czymś pomiędzy starą ryciną i bajkową ilustracją.


Jan Buchtela (CZ) Rodzina pism Prostor
Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych, Architektury i Projektowania w Pradze
promotor: Karel Haloun
designkomando@gmail.com 
Prostor jest wielką rodziną pism, obejmującą 45 wersji. Wszystkie mają takie same proporcje i opartą na siatce strukturę, łatwo więc nałożyć je na siebie, tworząc unikatowe kolorowe nagłówki. Każda wersja składa się z 264 glifów, co umożliwia złożenie tekstu w większości europejskich języków, które korzystają z alfabetu łacińskiego. Jan Buchtela pozostawia projektantom jeszcze większą swobodę: "Z tymi krojami można pracować jak z obiektami wektorowymi, ponieważ pozwalają na nieproporcjonalne rozciąganie w kierunku pionowym i poziomym".

 
Mária Bujňáková (SK) Kolekcja produktów użytkowych Seven
Wydział Sztuki Uniwersytetu Technicznego w Koszycach
promotor: Tibor Uhrín
bujnakovamaria@gmail.com
Pycha, chciwość, pożądliwość, zawiść, obżarstwo, gniew, lenistwo – towarzyszą człowiekowi od wieków... Siedem przedmiotów o prostej funkcji, zbudowanych na czytelnym symbolu autorka uczyniła obiektami z pogranicza sztuki i dizajnu. Lustro (pycha) choć atrakcyjne wizualnie, ma w sobie wpisane uwieranie, niewygodę. Podobnie stolik – dyscyplinując przy jedzeniu, "gryzie" sumienie, zamiast sprzyjać solidnej konsumpcji. Wykonane z dbałością o detal i z szacunkiem dla użytkownika obiekty, nie zawłaszczając całej jego życiowej przestrzeni, sprzyjają refleksji.


Małgorzata Burkacka (PL) Wspomaganie nauki tańca. Podręcznik
Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
promotor: prof. Tomasz Bierkowski
gosrus@hotmail.com, https://vimeo.com/146624459
In Motion to według autorki "kompleksowe narzędzie łączące film, animację oraz wiedzę o ciele, mające na celu ułatwienie zrozumienia ruchu przez osoby uczące się tańczyć". Aplikacja zawiera zapis ruchów i zbiór instrukcji. Ma uczyć, ale także pobudzać wyobraźnię. "Stworzyłam narzędzie, którego zadaniem jest uświadomienie tancerzom, jak ważne jest dobre przygotowanie się do tańca poprzez odpowiednią rozgrzewkę, wyodrębnienie poszczególnych ruchów, i wskazanie użytkownikowi obszarów mięśni, które w tych ruchach są aktywne i jednocześnie narażone na kontuzje". Ze strony głównej użytkownik przechodzi do wyboru ruchu, czyli celu nauki. Na kolejnych etapach odbywa pełny trening.


Iwona Drewniak (PL) Powojenny modernizm w Lublinie
Wydział Artystyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
promotor: Sławomir Plewko
iwdrewniak@gmail.com
Książka Powojenny modernizm w Lublinie to ilustrowany album z 11 najciekawszymi budynkami w stylu nowoczesnym w Lublinie. Historyczna i kulturowa wartość oraz znaczenie modernistycznych budynków powstałych w okresie PRL-u wydają się dziś wciąż pomijane i niedoceniane. Publikacja została stworzona w celu promowania lubelskiej architektury tego okresu. Iwona Drewniak w książce wykorzystała teksty Marcina Semeniuka, absolwenta architektury Politechniki Lubelskiej. Zaproponowała bardzo minimalistyczny projekt książki zarówno w warstwie ilustracyjnej, jak i w układzie typograficznym.


Magda Gąsiorowska i Justyna Strociak (PL) IMMU
School of Form w Poznaniu
promotor: Oskar Zięta
hello@findustri.com
Zaburzenia układu limfatycznego to częsta dolegliwość u kobiet po mastektomii. IMMU pozwala na samodzielne przeprowadzenie masażu wspomagającego, zwykle wykonywanego przez fizjoterapeutę. Rękaw wyposażony w wewnętrzne komory tłoczy powietrze, które przepływając falami wzdłuż ramienia w kierunku serca, masuje i zwiększa cyrkulację limfy. Prosta konstrukcja i niedroga technologia są dodatkowym atutem projektu. Forma produktu lokuje go bardziej w dziale konfekcji niż urządzeń. Przypomina on długą tekstylną rękawicę, co znacznie mniej stygmatyzuje pacjentki.


Barbora Gavláková (SK) Po kądzieli w Oščadnicy / Projektowanie graficzne na wsi
Wydział Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych i Projektowania w Bratysławie
promotor: Pavol Bálik
barbora.gavlakova@gmail.com  
Publikacja poświęcona jest historii Oščadnicy w regionie Kysuce w północno-zachodniej Słowacji. Trzy pokolenia rodziny Barbory Gavlákovej, mieszkające w tej miejscowości, doczekały się dowcipnej książki na swój temat, złożonej z wyraźnie oddzielonych warstw – tekstowej i wizualnej. Losy matki, babci i prababci łączą w książce miejsca, relacje rodzinne oraz materiał wizualny. Książkę można czytać w porządku chronologicznym lub w układzie relacji międzypokoleniowych, czemu odpowiadają ułożone warstwowo materiały ilustracyjne. Częścią dyplomu jest specjalnie zaprojektowany w trzech wersjach tytułowy krój pisma Čadnica.


Mátyás Grünczeisz (HU) Identyfikacja wizualna i plakaty dla Muzeum Literatury PIM
Instytut Sztuki Użytkowej Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Budapeszcie
promotor: Ferenc Tepes
grunczeisz.matyas@gmail.com
PIM, czyli Muzeum Literatury imienia XIX-wiecznego poety Sándora Petőfiego, znajduje się w centrum Budapesztu, w neoklasycystycznym Pałacu Károlyich. Miejsce to gromadzi miłośników literatury, sztuki i filozofii, i jest otwarte zarówno na tradycję, jak i na sztukę współczesną. W swoim projekcie licencjackim Mátyás Grünczeisz prezentuje system wizualny, który oddaje hołd tradycji typograficznej, podkreślając jednocześnie nowoczesny charakter muzeum. Logo PIM oraz plakaty powstały na bazie znaków pisma. Ich układ typograficzny jest figlarny, a współczesny i nowatorski wygląd zachęca zwiedzających do świeżego spojrzenia na literaturę.


Joanna Guzik (PL) Okrycie przeciwdeszczowe dla osób starszych i dzieci Dżdżu
Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
promotor: prof. Maria Dziedzic
j.guzik.up@gmail.com
Dżdżu to dobry pomysł nie tylko na deszczową pogodę, lecz także na wspólną międzypokoleniową aktywność. Projektantka zauważyła, że zarówno dzieciom, jak i seniorom zaleca się możliwie długotrwałą i regularną aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Dżdżu zostało starannie zaprojektowane dzięki analizie potrzeb i ograniczeń starszych oraz mniej sprawnych użytkowników, a nowoczesny krój i dbałość o detale zadowolą nawet najbardziej wymagających.


Katarzyna Hryniewiecka (PL) Moje miejsce
Wydział Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
promotor: Jacek Mikołajczak
k.hryniewiecka@gmail.com
Sekretarzyk, a raczej jego uproszczona współczesna wersja, jest miejscem nie tylko do pracy. Niejednoznaczna nazwa wynika z tego, że mamy do czynienia z przedmiotem dającym możliwość swobodnego wykorzystywania, a czas spędzony przy "domowym warsztacie" nie będzie kontaktem z "maszyną do pracy", ale z osobistą, prawie intymną przestrzenią. Minimalnymi środkami autorka osiągnęła zamierzony efekt: dwoma blatami – roboczym i półką, skosami nóg wynikającymi z konstrukcji mebla i wygiętą ramą symbolicznie zamykającą prywatną przestrzeń i jednocześnie wzbogacającą możliwości robocze i aranżacyjne.


Robert Jarzec (PL) Rodzina pism Talia
Wydział Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
promotor: prof. Krzysztof Kochnowicz
robertjarzec@op.pl  
Talia to duża rodzina pism przeznaczona do składu długich tekstów. Zawiera szeroki zestaw znaków, obejmujący nie tylko europejskie języki stosujące alfabet łaciński, lecz także znaki diakrytyczne umożliwiające zapis w języku wietnamskim i cyrylicę. Obok krojów tekstowych zaprojektowano wersje tytułowe. Najciekawszą cechą tej rodziny jest obecność dwóch odmian pochyłych. Znajduje zastosowanie w praktyce, szczególnie przy bardzo złożonych projektach książek. Rodzina ma 12 odmian grubości.

 
Magdalena Jędrzejas (PL) Intergraph
Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu
promotor: Piotr Jędrzejewski
jedrzejas.magdalena@gmail.com 
Intergraph jest narzędziem, za którego pomocą można zaobserwować procesy związane z powstawaniem fali wybranych dźwięków lub interwałów. Możemy zrozumieć wartości dźwięków skali diatonicznej (odpowiadają one białym klawiszom fortepianu) oraz zaobserwować zmiany zachodzące w generowanej fali m.in. przy rosnącej lub malejącej głośności wybranych dźwięków. Intergraph to urządzenie, którego celem jest zwrócenie uwagi na analogie i powiązania pomiędzy fizyką, matematyką a muzyką. Generowane obrazy ułatwią ich zrozumienie. Jednym słowem – możemy zobaczyć dźwięki.


Anna Jiroutová (CZ) Przewodnik dla wędrowników po kraju środkowoczeskim
Uniwersytet Jana Ewangelisty Purkyniego w Uściu nad Łabą
promotor: Pavel Beneš
jiroutova.anna@gmail.com
Anna Jiroutová zaprojektowała dziennik podróżniczy oraz przewodnik po miejscowościach kraju środkowoczeskiego noszących zabawne nazwy. Książka podzielona jest na 14 rozdziałów – opisujących wioski, które autorka odwiedziła, w których rozmawiała z ciekawymi ludźmi i odkryła interesujące miejsca. Ilustracje tu zawarte są zarówno dowcipne, jak informatywne. Publikacja obejmuje też mapy z proponowaną trasą dla turystów i rowerzystów zachęcające do odwiedzania okolic Pragi.

 
Anna Kabuła (PL) Krój Filipinki
 Wydział Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
promotor: prof. Krzysztof Kochnowicz
aniakabula@gmail.com
Statystyki sprzedaży popularnych sklepów internetowych – takich jak MyFonts – pokazują, że kroje oparte na pismach odręcznych kupowane są najchętniej. Projekt licencjacki Filipinki stanowi dobry przykład żywego i wyrazistego kroju, pełnego nieregularności i intrygujących szczegółów. Poszczególne litery dobrze składają się w wyrazy i zdania, tworząc unikatowy i rozpoznawalny styl z pogranicza liternictwa i kaligrafii.


Ola Korbańska (PL) C’est la vie
School of Form w Poznaniu
promotor: Paweł Grobelny
aleksandrakorbanska@gmail.com
Projektantka zastanawia się nad naszymi związkami z przedmiotami i kwestionuje ich funkcje. Według Jeana Baudrillarda, cytowanego przez autorkę, to użytkownicy nadają rzeczom znaczenia. Obiekty mają więc dla nas różne znaczenia i odgrywają odmienne role w naszym życiu. Po oderwaniu od swojego przeznaczenia przedmiot podporządkowuje się podmiotowi; to podmiot tworzy system. Projektantka zaproponowała obiekty bez określonej funkcji. Przedmioty te są abstrakcyjne i odnoszą się do siebie tylko w powiązaniu z podmiotem.


Klára Krnáčová (CZ) Zabawka Nekonečno
Wydział Multimediów Uniwersytetu TomášaBaťy w Zlínie
promotor: Vladimír Kovařík
kkrnac@gmail.com
Nekonečno to zestaw złożony z zabawnych klocków i łączników przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, ale także ich starszych koleżanek i kolegów. Projektantka wykorzystała materiały o przeciwnych właściwościach: sklejkę bukową oraz elastyczną syntetyczną piankę EVA. Połączenie twardego drewna oraz miękkiego łącznika pozwoliło poszerzyć grupę użytkowników o dzieci niepełnosprawne, w tym niewidome i niedowidzące. Innowacyjny sposób łączenia prostych geometrycznych elementów wyzwala fantazję i kreatywność, usprawniając umiejętności motoryczne oraz logiczne myślenie. Cały zestaw mieści się w funkcjonalnym, małym plecaku.


Levente Lévai (HU) Zestaw garnków Daleki Wschód
Instytut Sztuki Stosowanej Uniwersytetu Zachodniowęgierskiego w Sopronie
promotor: Sándor Csepregi
leventelevai1210@gmail.com
Projekt naczyń stołowych inspirowanych doświadczeniami kulinarnymi oraz tysiącletnimi zwyczajami i tradycjami Dalekiego Wschodu, łączący stare z nowym. Trzy naczynia reprezentują trzy kultury. Najmniejsze odwołuje się do japońskiej tradycji i czajniczków do herbaty, drugie naśladuje tybetańską misę dźwiękową, a trzecie jest podobne do chińskiego woka. Zestaw uzupełniają drewniane uchwyty. Model został wykonany na drukarce 3D z tworzywa sztucznego, za wyjątkiem elementów drewnianych, które zrobiono z drewna gruszy.


Anna Łyszcz (PL) Karafka z filtrem i szklanki Tapio
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
promotor: Paweł Jasiewicz
anialyszcz@gmail.com
Elegancka forma dzbanka do wody z wkładką z filtrem węglowym pełni podwójną funkcję – filtrowania i uchwytu. To połączenie dwóch różnych obiektów i funkcji tworzy całość, nie tylko sprawdzającą się w użytkowaniu, lecz także cieszącą oko. Inspiracja pochodzi od nazwy technologii Madi Drop, przywołującej obraz podłużnych kropli. W restauracjach w Europie Środkowej serwowanie wody do posiłków nie jest tak powszechne jak w niektórych innych częściach kontynentu i za oceanem, a przedstawionym projektem autorka pragnie tę sytuację poprawić.


Olívia Mešková (SK) Oczyszczacz powietrza
Wydział Sztuki Uniwersytetu Technicznego w Koszycach
promotor: Peter Wohlfahrt
olivia.meskova@gmail.com
Urządzenie oczyszcza powietrze i pomaga niwelować skutki nieprawidłowo działających systemów klimatyzacji. Składa się z części głównej, oczyszczającej, a zarazem będącej bazą zasilającą i dokującą dla mniejszych przenośnych urządzeń w formie grzybków. Nie potrzebuje skomplikowanej infrastruktury, metrów kabli i izolowanych przewodów – wystarczy gniazdko. Dodatkowo urządzenie jest kompaktowe, niewiele większe niż piłka do gry w koszykówkę. W projekcie wykorzystano nową, rozwijaną przez firmę Samsung bezfiltrową technologię SPI S-PlasmaIon. Urządzenie posiada detektor stanu zanieczyszczenia powietrza.


Marek Minor (SK) Aplikacja dla uczestników kursów nauki jazdy
Wydział Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych i Projektowania w Bratysławie
promotor: Ján Šicko
minor.marek@gmail.com
Aplikacja ma pomóc w nauce zasad ruchu drogowego oraz przygotowywać do egzaminów na prawo jazdy. Innowacyjne i interaktywne oprogramowanie na iPady nie zastępuje tradycyjnego sposobu nauki jazdy, lecz go uzupełnia. Aplikacja przybliża zagadnienia z teorii ruchu drogowego i poddaje użytkownika sprawdzianom. W części testowej kursant uzyskuje dostęp do pełnego wyjaśnienia sytuacji drogowej, a uzyskiwane na sprawdzianach punkty pełnią funkcję motywującą. Istnieje możliwość natychmiastowej aktualizacji w przypadku zmiany przepisów drogowych.


Robert Mrowiec (PL) Rower wodny Zrób to sam
Wydział Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
promotor: Paweł Gełesz
mrowiecrobert@o2.pl
Dwie idee wpłynęły na kształt projektu – z jednej strony podejście "zrób to sam" (DIY), z drugiej – konstrukcja grenlandzkiego kajaka, w którym do poszycia kadłubów tradycyjnych łódek, ze względu na brak drewna w rejonach arktycznych, zastosowano focze skóry. Autor na pokrycie użył przezroczystej i elastycznej folii PVC. Łódka napędzana siłą nóg jest bardzo lekka. Produkt ma być nabywany w postaci wykrojów (zapisanych w plikach cyfrowych), które następnie zleca się do wycięcia w technologii CNC. Elementy składa się szybko i bez specjalnych narzędzi.


Ewa Maria Pomorska (PL) Doskonała próżniaStanisława Lema
Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
promotor: prof. Maciej Buszewicz
prawolew@gmail.com
Doskonała próżnia Stanisława Lema to zbiór 15 recenzji nieistniejących książek, które w rzeczywistości są zakamuflowanymi esejami ujawniającymi bardzo szeroki obszar zainteresowań i erudycję pisarza. Autorka podjęła tę literacką grę, projektując do każdej fikcyjnej książki okładkę. Podążając za Lemowskim pomysłem, żartobliwie posłużyła się typowymi dla rynku wydawniczego nieco konformistycznymi schematami wizualnymi. Druga część pracy to projekt książki Doskonała próżnia z typową dla książek Lema okładką. Środek wypełniają ilustracje w formie wycinków z gazet i kolorowych dzienników.


Vojtech Ríha (CZ) Superior Type – identyfikacja wizualna i strona internetowa nowego domu typograficznego

Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych, Architektury i Projektowania w Pradze
promotor: Karel Haloun
vojta.riha@icloud.com; www.superiortype.com
Vojtěch Říha stworzył identyfikację wizualną zawierającą wzorniki pism oraz stronę internetową dla własnego domu typograficznego Superior Type. Strona działająca obecnie w wersji beta daje duże możliwości sprawdzenia dostępnych pism na ekranie (pozwala na wprowadzenie dowolnego tekstu i wyświetlenie go w zadanym rozmiarze), przedstawia fotografie z realizacjami oraz udostępnia wzorniki.  Warta docenienia jest złożoność projektu, jego komercyjny potencjał oraz fakt zaistnienia na rynku nowego domu typograficznego.


Danuta Salamon (PL) Ornare – projekt strony internetowej dotyczącej historii ornamentu
Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
promotor: prof. Marian Oslislo
danutasalamon@gmail.com, www.youtube.com/watch?v=rdB8cfV9JDs
Ornare to responsywna strona internetowa zawierająca informacje na temat ornamentów – od historii, poprzez charakterystyczne cechy, po sposób tworzenia. Główne menu podzielone jest na cztery kategorie: "styl", "motyw", "szukaj" i "ulubione'.  Pod menu stylu wybiera się kontynent, a następnie rodzaj ornamentu. Można też przejść bezpośrednio do linii czasu, studiując historię chronologicznie. Różne ornamenty można dodatkowo wybrać z listy w menu "motyw". Na podstronach umieszczone są informacje o konkretnych stylach, zastosowaniach ornamentu i jego rozwoju. Pokazana jest także budowa ornamentu w uproszczony, wektorowy sposób. Stronę uzupełnia aplikacja umożliwiająca identyfikację znalezionego ornamentu.


Grzegorz Samson (PL) Projekt podręcznika do muzyki dla klasy IV szkoły podstawowej
Wydział Sztuki Nowych Mediów w Gdańsku Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych
promotor: Patrycja Podkościelny
grzegorzsamson@outlook.com
Praca przedstawia podręcznik do muzyki, który jednocześnie edukuje plastycznie. Relacje elementów graficznych oparte są na rytmie. Używanie podręcznika ułatwia sześć piktogramów informacyjnych (definicje, słuchanie, ważne, dodatkowe, oglądanie, ćwiczenia) oraz piktogramy z instrumentami, zmieniające się zależnie od wielkości tych ostatnich. Podręcznik ma powściągliwy, "rytmiczny" layout, a wydrukowany jest trzema kolorami. Z modernistycznym układem kontrastują bardziej dynamiczne ilustracje do wybranych utworów muzycznych. Dostęp do materiałów audiowizualnych online umożliwiają kody QR.

 
Monika Sochacka (PL) Tatry – aplikacja turystyczna na urządzenia mobilne
Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

promotor: prof. Władysław Targosz
monika.sochacka@gmail.com
Aplikacja na smartfony odbierające sygnał GPS nie tylko zastępuje turyście dokładną mapę polskich Tatr, lecz zawiera także listę i wyszukiwarkę tras, informator o turystyce górskiej, udostępnia prognozę pogody oraz szybki kontakt z ratownikami TOPRu. Użytkownik, wypełniając prostą ankietę, dowie się też, czy dany szlak odpowiada jego umiejętnościom i posiadanemu ekwipunkowi. Na trasie aplikacja oferuje tradycyjną nawigację po mapie lub po uproszczonym schemacie pokazującym wszystkie skrzyżowania szlaków, przeszkody i zagrożenia oraz ukształtowanie pionowe terenu.


Żaneta Strawiak (PL) Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej – publikacja w formie zina

Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
promotor: Anna Machwic
z.strawiak@gmail.com
Publikacja adresowana jest do osób w wieku 20–30 lat, które według raportów cytowanych przez autorkę najmniej oszczędzają energię. Z broszury czytelnik dowiaduje się, jak nie dać się okraść podstępnym urządzeniom elektrycznym. Takie podejście do tematu może całkiem nieźle sprawdzić się w naszym chętnie snującym teorie spiskowe społeczeństwie. Autorka sprawnie posługuje się warsztatem rysunkowym, a w zabawne teksty (napisane przez Jacka i Katarzynę Wasilewskich), wplata konkretne dane liczbowe – ile zaoszczędzimy, nieznacznie zmieniając nasze przyzwyczajenia.

 
Aleksandra Szewc (PL) Klasa pod gołym niebem
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
promotor: Grzegorz Niwiński
aleksandra.maria.szewc@gmail.com
Proste, lekkie meble dla szkół ponadpodstawowych pozwalają przeprowadzać lekcje poza pomieszczeniem klasy, najlepiej w terenie. Mają one sprzyjać nowym formom nauczania, promując aktywność i współdziałanie uczniów. Inspiracją dla projektu była krytyka systemu współczesnego nauczania przestawiona w filmie Erwina Wagenhofera Alfabet. Meble zachęcają do trzech form uczenia się: pracy w grupie na stojąco, indywidualnej nauki w pozycji siedzącej oraz prezentacji lub występów. Meble są łatwe w transporcie i składowaniu, ale jednocześnie stabilne i odporne na zmienne warunki atmosferyczne.

 
Olga Szymańska (PL) Ławka kościelna
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
promotor: prof. Michał Stefanowski
olga_szymanska@op.pl
Autorka stworzyła nowy projekt kościelnej ławki z klęcznikiem. Punktem wyjścia pracy były założenia ergonomiczne, a celem – uzyskanie w przestrzeni sakralnej obiektu funkcjonalnego. Zmiana kąta oparcia ze standardowych 90°na 105° zapewnia prawidłową pozycję kręgosłupa i zwiększa komfort siedzenia. Siedzisko zakończone półeczką usytuowaną pod kątem 30° ułatwia zmiany pozycji z siedzącej na klęczącą i odwrotnie. Specjalny, gumowy pas zapobiega ześlizgiwaniu się modlitewników, ale nie uwiera nadgarstków. Konstrukcja ławki pozwala zrezygnować z dodatkowych podpór klęcznika, co ułatwia przechodzenie.


Ewa Traczuk (PL) Maszyna do szycia
Wydział Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
promotor: Marek Średniawa
ewatraczuk@gmail.com
Projekt przenośnej maszyny do szycia odpowiada na potrzeby posiadania w domu małego studia krawieckiego. Urządzenie daje możliwość obrotu o 180° chwytacza z transporterem i płytką ściegową, co pozwala wygodnie pracować osobom leworęcznym lub dostosować pozycję do źródła światła zewnętrznego. Opcja regulacji długości prześwitu roboczego oraz zmniejszenia wysokości stolika eliminują potrzebę korzystania z blatu poszerzającego pole pracy. Nowością są poduszki na szpilki odpinane podczas szycia, zaś kolorowe linijki na płytce ściegowej ułatwiają szycie w równych odstępach.


Martyna Wawrowska (PL) Informator dla osób starających się o status uchodźcy w Polsce

Wydział Projektowy Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
promotor: prof. Tomasz Bierkowski
vavrovska@gmail.com,https://vid.me/yD4K
W 2013 roku tylko 1% ubiegających się o status uchodźcy cudzoziemców otrzymał pozytywną decyzję polskich władz. Łącznie jedynie 3% z 19 tysięcy wnioskujących uzyskało jakąkolwiek ochronę. Co się stało z resztą tych osób? Autorka upatruje części przyczyn problemu w niedostępności informacji i stara się ułatwić uchodźcom przynajmniej zapoznanie się z podstawowymi prawami, które im przysługują, i procedurami ubiegania się o ochronę na terenie Polski. Użytkownik internetowego informatora może sprawdzić, czy istnieją przesłanki, aby otrzymał status uchodźcy. Procedurom ujętym w formie interaktywnych infografik towarzyszą poszerzone opisy. Serwis umożliwia wydrukowanie informatora i udostępnienie go osobom niemającym dostępu do sieci.


Alicja Wianecka (PL) Damski miejski kask rowerowy
Wydział Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
promotor: prof. Marek Adamczewski
alicja_wianecka@yahoo.com
W ostatnich latach świadomość potrzeby noszenia kasków w czasie jazdy na rowerze rośnie. W ofercie rynkowej dominują typowo sportowo-młodzieżowe propozycje, nie zawsze zaspokajające potrzeby kobiet. Spełniając podstawowy cel ochrony głowy w razie upadku, wprowadzono kilka usprawnień: wygodną regulację pasków pod brodą Casco Loc, otwory wentylacyjne w skorupie kasku, możliwość wypinania wewnętrznej części wykonanej z "oddychającego" coolmaxu, co sprzyja zachowaniu higieny. Zaplanowano otwór na spięte włosy oraz dwa w bocznej powierzchni skorupy umożliwiające przypięcie kasku do ramy roweru.


Anna Wójcik (PL) Biurko i stół Desta
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
promotor: Tomek Rygalik
anna.kamila.wojcik@gmail.com
Coraz więcej osób pracuje w domu. Z badań dyplomantki wynika, że pracę zawodową wykonuje się często w małych mieszkaniach, co sprawia, że konieczne są rozwiązania wielofunkcyjne. W odpowiedzi zaproponowała biurko, które w łatwy sposób można przekształcić w wygodny stół dla czterech osób. Połowa rozkładanego blatu – gdy stół przekształca się w biurko – staje się pionową przegrodą wyposażoną w reling. Na nim zwieszone są kieszenie, w których znajdują miejsce przybory piśmiennicze i inne "niezbędne" rzeczy. Rozkładając mebel, kieszeni wraz z zawartością nie trzeba zdejmować ani wykonywać skomplikowanych operacji.


Dominika Wysogląd (PL) Orange Lab
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
promotor: Tomek Rygalik
wysoglad.dominika@gmail.com
Orange Lab to eksperymentalny warsztat przerabiania organicznych odpadów na wyrafinowane, ale w pełni naturalne kosmetyki. Projektantka obmyśliła linię produkcyjną pozwalającą na oczach klientów wytwarzać ze skórki pomarańczowej, olejków eterycznych i innych dodatków kosmetyki: mydła, peelingi czy musujące kule kąpielowe. Projekt składa się z warsztatu z drewna jesionowego, czterech serii kosmetyków oraz identyfikacji wizualnej i opakowań. W założeniu Orange LAB ma być miejscem, w którym można nabyć naturalne kosmetyki, a odbiorca, widząc proces powstania produktu, staje się świadomym konsumentem.


Aleksandra Zajdel (PL) Projekt wybranych elementów informacji wizualnej dla Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
promotor: prof. Władysław Pluta
ale.zajdel@gmail.com
Praca przedstawia zrealizowaną identyfikację placówki uniwersyteckiej, która nie musi specjalnie zabiegać o względy odwiedzających ani konkurować na rynku. Pomysł polega na zestawieniu czarnej tabliczki zapisanej "naukowym" pismem monospace z ilustracjami zaczerpniętymi z dawnych atlasów botanicznych. Informacja o roślinach (o pojedynczym okazie, grupie, rodzinie) odgrywa tu rolę klucza wizualnego zastępującego znakomicie logo i pozwala tworzyć atrakcyjne materiały promocyjne. Tylko tyle i aż tyle.


 

 

 


 
 

 


 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


 
 

 

 

   

 

 

 

 
 

 




 

 


 

 

 
 




  






Graduation Projects 2015
30.01.-10.04.2016
sala wystawowa Oranżerii
otwarcie wystawy:
30 stycznia, godz. 16.00 

Pliki do pobrania