Wystawa prezentująca tradycyjne skrzynie wianne oraz inspirowane nimi współczesne projekty.
Trówła. Portret podwójny,
czyli słów kilka o skrzyniach wiannych na Śląsku Cieszyńskim
Trówły to pięknie zdobione skrzynie dla panien młodych. Na Śląsku Cieszyńskim, w zależności od lokalnych odchyleń miejscowej gwary, nazywano je: trówła, trógła, tróhla. Były używane w regionie od drugiej połowy XVIII wieku do pierwszej wojny światowej. Wygląd skrzyni i jej zawartość były oznaką zamożności, więc rodzice nie szczędzili wydatków, by trówła ich córki była możliwie największa i pięknie malowana. Tego typu skrzynie były znane także daleko poza Śląskiem – w krajach nadbałtyckich, Czechach, Słowacji, na Ukrainie i w Niemczech, ale różniły się formami i zdobieniami. Trówły cieszyły się wielkim szacunkiem – były kobiecą skarbnicą najcenniejszych przedmiotów, jak i nośnikiem wartości oraz pamięci.
Prezentowane na wystawie tradycyjne trówły oraz wzorniki pochodzą ze zbiorów Muzeum Śląska Cieszyńskiego.
Trówła. Portret podwójny,
czyli skrzynie wianne inspirują współczesnych projektantów
Trówła stała się pretekstem do spotkania projektantów z beskidzkimi rzemieślnikami, twórcami ludowymi, artystami, regionalistami. Uczestnicy warsztatów "Dizajn u źródeł. Drewno" mieli okazję trochę lepiej poznać region, jego historię i tradycję, a także popróbować różnych technik obróbki drewna. Punktem wyjścia dla ich pracy była skrzynia wianna, będąca nie tylko meblem do przechowywania najcenniejszych przedmiotów, ale nośnikiem pamięci o wcześniejszych pokoleniach i ważnych dla nich wartościach. Projektanci odkrywali tradycyjne techniki i naturalne materiały, by opowiedzieć o nich na nowo, językiem współczesnych odbiorców.
Trówła. Portret podwójny
17.09-3.11.2015
sala wystawowa Oranżerii