Głównym wydarzeniem prezentującym polski design w Turcji oraz ukazującym efekty współpracy polskich i tureckich projektantów jest wystawa zorganizowana w ramach drugiej edycji Istanbul Design Biennial – "POLSKA IN BETWEEN".
To szeroka prezentacja współczesnego polskiego projektowania obejmującą produkt, grafikę, usługi (design thinking), przestrzeń publiczną, food design, design dla dzieci i działania konceptualne. Partnerem wydarzenia jest Zamek Cieszyn, który prowadził projekty: "Tool: exceed the limits" i "Craft: Old for New" (zobacz).
Tool: exceed the limits
Projekt jest wynikiem doświadczeń, z jakimi zmierzył się Zamek Cieszyn, organizując wystawę "Glass and cup" pokazaną na Istanbul Design Week w 2013 roku. Bazując na nich postanowiliśmy przeanalizować procedury oraz doświadczenia różnych innych polskich instytucji, które wywoziły do Turcji artefakty towarzyszące polskim wydarzeniom kulturalnym. Często niezrozumiałe procedury celne oraz różnice wynikające z prawa Unii Europejskiej (do której należy Polska) i Turcji utrudniają wzajemne kontakty w kulturze. W zależności od tego czy dane obiekty wracają do Polski (np. elementy scenografii, instrumenty muzyczne), czy też nie (np. materiały promocyjne) inaczej wygląda sposób organizacji wywozu, inne są dokumenty i instytucje, do których trzeba się zgłosić.
Do analizy oraz tworzenia propozycji rozwiązania używaliśmy elementów metody design thinking. Umożliwiła nam ona stworzenie przewodnika on-line (zobacz), mającego stanowić ułatwienie dla galerii, muzeów, teatrów, a także osób prywatnych zainteresowanych pokazaniem w Turcji swojego dorobku.
Projekt Turcja
W roku 2014 obchodzimy 600-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Turcją. Rocznica ta stanowi punkt wyjścia nie tylko dla przypomnienia historycznych kontaktów obu krajów, lecz także okazję dla Turków i Polaków by poznać siebie nawzajem, poznać swoje kultury, a także nowoczesne oblicze swoich krajów. Polska prezentuje w Turcji ponad 100 projektów w ramach programu kulturalnego przygotowanego przez Culture.pl, flagową markę Instytutu Adama Mickiewicza, wraz z polskimi i tureckimi partnerami.
600 lat to doskonała okazja do odkrycia wielu wspólnych elementów kultur Turcji i Polski, poznania się na nowo oraz rewizji tego, co wiemy o sobie nawzajem. Polscy i tureccy artyści, a wśród nich projektanci, wcielili się w rolę ambasadorów kultury swoich krajów, prezentując nawzajem sztukę bliskich sobie państw, których poziom artystyczny jest na najwyższym światowym poziomie.
w ramach
Polska in Between
2nd Istanbul Design Biennial
1.11-14.12.14
Przewodnik on-line