Rola wzornictwa przemysłowego w procesie powstania nowego produktu
– Czym jest design? To świadome projektowanie – mówił w Cieszynie Michał Drożdż, dyrektor Działu Badań i Rozwoju Produktów Zelmer.

– Miarą jakości projektanta jest jego skuteczność. Dobry projekt to jedna czwarta sukcesu, dopiero potem zaczynają się schody – dodał Janusz Konaszewski, projektant przemysłowy i kierownik Katedry Form Przemysłowych w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Jak z sukcesem pokonywać wspomniane schody? – Jedno z podstawowych pytań brzmi: Dla kogo wdrażamy nowy produkt albo usługę? Ważne, by stworzyć właściwy projekt dla właściwej potrzeby i właściwego odbiorcy – podkreślał Michał Drożdż. Dlatego w dużych firmach bardzo ważną rolę odgrywa design manager, który pełni m.in. rolę tłumacza, umożliwiając dogadanie się marketnigowcom, inżynierom i projektantom, mówiącym o projektach różnymi językami.

Niestety polskie realia na ogół wyglądają inaczej. Często zespoły projektowe tworzy się dla potrzeb konkretnego zadania. Jak budować skuteczne w działaniu zespoły podpowiadał Andrzej Sobaś, projektant wzornictwa przemysłowego i Prodziekan Wydziału Projektowego ASP w Katowicach. A co z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, na których opiera się polska gospodarka? – Na ogół nie mają one kapitału na wielokrotne testowanie nowych rozwiązań. Wdrażany przez nie pomysł musi być trafiony. Dlatego ich sprzymierzeńcami są projektanci, którzy muszą mieć odpowiednie kompetencje, ale i być wizjonerami – przekonywał Janusz Konaszewski i zachęcał studentów projektowania do oglądania filmów science-fiction jako cennego źródła inspiracji. Zarazem podkreślał, że  wynalazków nie robi się do szuflady, ale żeby na nich zarobić. Czy ten postulat spełni konstruktor Radosław Lechowski, który wymyślił rodzaj nart do przemieszczania się po piasku i innych grząskich podłożach? Uczestnicy spotkania w Cieszynie mogli zobaczyć jak wygląda Skibolt i usłyszeć z jakimi wyzwaniami konstrukcyjnymi musiał zmierzyć się ich autor, który aktualnie prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami gotowymi wdrożyć jego wynalazek.

Spotkanie z ekspertem pod hasłem: "Rola wzornictwa przemysłowego w procesie powstania nowego produktu" zostało zorganizowane w ramach drugiej edycji projektu "Design Silesia".