Konkurencyjność dzięki projektowaniu usług
– Moim pierwszym wielkim sukcesem w dziedzinie designu był projekt szkolnego fartuszka. Już wtedy, wiele lat temu, przekonałem się, że design to wartość dodana do projektu, poza tym angażuje ludzi i wyróżnia – mówił Paul Thurston. Te spostrzeżenia powinni wziąć sobie do serca wszyscy przedsiębiorcy, zarówno zajmujący się produkcją, jak i działający w sferze usług.   

Paul Thurston, konsultant Design Wales i doradca w zakresie projektowania usług  był kolejnym z gości zaproszonych w cyklu: spotkanie z ekspertem. Tym razem jego temat brzmiał: "Konkurencyjność firmy dzięki projektowaniu usług". – Często firmy myślą o sobie jedynie jako producentach danego produktu. A wystarczy, że sprzedają go za pośrednictwem internetu i już w grę wchodzi usługa. Na ogół firmy działają w obszarze pomiędzy produkcją, a usługami – przekonywał Paul Thurston. Szansę rozwoju producentów upatruje w przesunięciu akcentu i rozbudowie ofert usług. – Jeżeli firma nie ma możliwości wprowadzania nowych produktów, powinna zastanowić się czy nie rozszerzyć pakietu usług, powiązanych z ich produktami. Trzeba jednak zawsze pamiętać na jakim rynku się działa i warto wprowadzać zmiany małymi kroczkami – wyjaśniał ekspert. Przywołał przykład producenta systemów oczyszczania ścieków, który skorzystała ze wsparcia Design Wales i zrewidował swoje biznesowe plany. Firma zaoferowała klientom możliwość wypożyczania ich sprzętu, co okazało się trafionym pomysłem. Paul Thurston wymienił też kilka cech jakie powinna spełniać dobrze zaprojektowana usługa. – Powinna być twórcza, ukierunkowana na odbiorcę i realna czyli mająca sens – wyliczył.

Gościem spotkania była także projektantka Maja Ganszyniec z Kompott Design Studio, zajmująca się m.in. projektowaniem usług i interakcji. Uczestnicy dowiedzieli się jak wyglądał proces projektowania dla jednego z banków usługi, w której doradztwo finansowe jest udzielane za pośrednictwem wideokonferencji. Zleceniodawca chciał umożliwić swoim klientom dostęp do najlepszych doradców w całym kraju. Projektanci musieli stworzyć przyjazny, wzbudzający zaufanie i prosty w obsłudze system. Ich zdanie polegało zarówno na zaaranżowaniu przestrzeni, jak i dobraniu wszelkiego rodzaju  urządzeń do komunikacji. – Kontakt z doradcą odbywa się za pośrednictwem ekranu, ale  już badania testowe zaproponowanych przez nas rozwiązań pokazały, że klienci banku czuli się w takiej sytuacji bardzo komfortowo, bardziej niż podczas spotkania w cztery oczy – opowiadała Maja Ganszyniec. Z kolei doradcy otrzymali do pracy takie narzędzia jak tablety, na których mogli na żywo szkicować i w ten sposób ułatwiać zrozumienie omawianych kwestii. – Bardzo szybko przekonali się do tego pomysłu. I generalnie mogę powiedzieć, że prawie 90% spotkań odbywających się za pośrednictwem wideokonferencji zakończyło się podpisaniem umów – podkreśliła projektantka. System jest na razie testowany w 7 oddziałach banku.    


Spotkanie z ekspertem "Konkurencyjność firmy dzięki projektowaniu usług" realizowane jest w ramach drugiej edycji projektu "Design Silesia". Działania promujące design wraz z Liderem - Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego - realizują: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Ars Cameralis Silesia Superioris, Politechnika Śląska w Gliwicach oraz Zamek Cieszyn.