Zamek Cieszyn - Śląski Klaster Dizajnu w Mediolanie








Śląski Klaster Dizajnu w Mediolanie
Opowiadanie o Śląsku nie jest zadaniem łatwym. Dla jednych to region, który zachwyca, dla innych mało inspirujące miejsce. Jak opowiedzieć o powstałym w tak specyficznym miejscu Śląskim Klastrze Dizajnu? Tym bardziej, że tworzą go tak zróżnicowane podmioty – projektanci, firmy, jednostki badawcze, uczelnie wyższe i organizacje pozarządowe.

Gdy zaczynaliśmy tworzyć koncepcję klastrowej wystawy, którą mieliśmy pokazać w Mediolanie, na najważniejszej w świecie dizajnu imprezie, w naszych głowach mnożyły się pytania i wątpliwości.  Wiedzieliśmy, że co roku w kwietniu w tym włoskim mieście odbywają się nie tylko targi, ale jest to także miejsce odkrywania trendów, premier wielkich marek i spotkań. To ponad tysiąc wystaw prezentowanych w różnych dzielnicach Mediolanu i setki wydarzeń, którymi żyje całe miasto. Przyjeżdża na nie ponad 300 tysięcy gości z różnych stron świata.  Pracując nad koncepcją naszej wystawy mieliśmy w głowach jako cel główny pokazanie potencjału Klastra i możliwości współpracy tak różnych podmiotów.  Było to możliwe dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Nasza wystawa powstawała wspólnymi siłami klastrowiczów. Pomysły zebrał Zalewski Architecture Group, który przygotował projekt stoiska.  Koncepcja została zaakceptowana, tym samym mogliśmy pokazać Śląsk i Klaster w strefie Ventura Lambrate.

Nas czekały jeszcze intensywne przygotowania, m.in. wybór obiektów i produkcja stoiska (MediaPress). Równocześnie, współpracujący z nami Dominik Cymer, przygotowywał projekt identyfikacji graficznej wystawy. W naszych głowach rodził się też pomysł kreatywnych warsztatów. Monika Brauntsch z Kafti Design pomogła zaprojektować torby, które uszył Pajak Sport, a odwiedzający nasze stoisko goście mogli samodzielnie dopasować grafikę i uchwyt.  Prace nad wystawą trwały do ostatniej chwili. I udało się! Nasz projekt "ożył” i mogliśmy w Mediolanie zapraszać do "La Dolce Silesia".  Nasze torby okazały się "przedmiotem pożądania”, a  produkty klastrowiczów wybudzały zainteresowanie swoją oryginalnością  i jakością.  Mamy nadzieję, że nawiązane kontakty przyniosą ciekawe propozycje współpracy w całej Europie.
/Anna Kaleta, Jacek Kiełkowski – animatorzy Śląskiego Klastra Dizajnu/

Klastrowicze o Mediolanie: 

Dla mnie Mediolan to ogromnie inspirująca feeria barw, form, koncepcji. To miejsce, w którym mogę skonfrontować swoją pracę z aktualnymi trendami. Nasza wystawa przyciągała mnóstwo odwiedzających, a warsztaty cieszyły się ogromnym powodzeniem. Sądzę, że pierwsza prezentacja naszego Klastra w Mediolanie zaowocuje pogłębieniem współpracy i to również na polu międzynarodowym.
Małgorzata Pękala, PekalaDesign

O ile targi iSaloni to fantastyczne wystawy przyciągające handlowców z całego świata, to jednak w centrum miasta, a zwłaszcza w przestrzeniach takich jak Zona Tortona wyraźnie widać, że dizajn wpisany jest w DNA Mediolanu. Miłym zaskoczeniem była obecność dużej ilości polskich wystaw, rozsianych w różnych częściach miasta. Wystawa Śląskiego Klastra Dizajnu, wraz z warsztatami "Make your own bag", świetnie wpisała się w klimat Ventury.  Milan Design Week wyraźnie pokazuje jak silną potęgą jest dizajn.
Monika Brauntsch, Kafti Design 

To mój pierwszy wyjazd do Mediolanu - nie do końca wiedziałam czego się spodziewać. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona, szczególnie różnorodnością ekspozycji, imprez, pomysłów, wystaw. Każde z miejsc to inny charakter, inne emocje i doświadczenia - różne oblicza dizajnu, które warto poczuć przemieszczając się po mieście. Cenny był dla mnie również czas spędzony wspólnie z całą ekipą - rozmowy, wymiana opinii, pomysłów, możliwości współpracy - to nie nowość, że podróże kształcą!
Dorota Proske, Kotulińskiego 6  

Bardzo podoba mi się koncepcja pokazywania dizajnu  w przeróżnych miejscach miasta, często w miejscach nietypowych. Podoba mi się to, że w tych dniach całe miasto żyje dizajnem (…). Marzy mi się sytuacja, aby impreza z takim rozmachem i tak wielkim nagromadzeniem ciekawych, intrygujących produktów zaistniała w kalendarzu imprez targowych w Polsce.
Andrzej Klisz, ASP Katowice