Sesja kreatywna-patriotyzm lokalny
Chcą wykorzystać siłę patriotyzmu lokalnego mieszkańców Cieszyna. Zamiast jednak dyskutować, wolą konstruktywnie działać. Kto? Mieszkańcy, przedsiębiorcy, osoby skupiające się wokół Klubu Przedsiębiorcy działającego w Zamku Cieszyn.
Silny patriotyzm lokalny to znak rozpoznawczy większości cieszyniaków. Tak przynajmniej wynika z deklaracji. W Klubie Przedsiębiorcy zrodził się pomysł, by deklarację przekuć w działanie. Poprzedzić je ma kampania społeczna. - Pomysł na przeprowadzenie kampanii związanej z patriotyzmem gospodarczym zrodził się już jakiś czas temu. W Klubie Przedsiębiorcy, któremu przewodniczę od 10 lat, zrzeszone są lokalne, rodzinne firmy. Od lat promujemy działania zmierzające do rozwoju gospodarczego Cieszyna – mówi Anna Kańska – Górniak i dodaje: - Zamek Cieszyn stara się edukować i aktywizować wielokulturową społeczność w regionie.
 
W maju ok. 30 osób reprezentujących środowisko: biznesu, kultury, mediów, III sektora oraz władz samorządowych wzięło udział w dyskusji na trudny temat jakim jest patriotyzm lokalny oraz gospodarczy. W lipcu odbyła sesja kreatywna.
 
Sesja miała na celu wygenerować jak najwięcej pomysłów dotyczących rozwoju i wzmocnienia patriotyzmu lokalnego, promocja lokalnych produktów to tylko jeden z nich.
- Podczas sesji bardzo ważny jest klimat pracy - kreatywności sprzyja poczucie luzu, dobrego nastroju - podkreśla Marek Amrogowicz, trener i konsultant zarządzania, moderator sesji.
 
Najpierw uczestnicy mieli za zadanie stworzyć wersję świata idealnego (w kontekście patriotyzmu lokalnego) później „pomarudzili” na temat obecnej sytuacji, w kolejnym kroku wygenerowali pomysły jak z sytuacji obecnej przybliżyć się do wersji idealnej. 
- Na następnym spotkaniu dokonamy analizy, syntezy i oceny pomysłów. „Grupa ekspercka” dokona selekcji i dopracowania pomysłów tak, aby finalnie z kilkudziesięciu pomysłów wybrać dosłownie 2-3 (a może nawet 1), na których będzie można skupić swoją uwagę, energię i zasoby – wyjaśnia moderator sesji kreatywnej.
 
Sesja ekspercka odbędzie się w sierpniu, w trakcie której nastąpił wybór najciekawszych rozwiązań oraz sposobów ich wdrożenia, być może uda się go zgłosić jako propozycję do budżetu obywatelskiego.
- Samoistnie stworzyła się grupa liderów lokalnych o olbrzymiej wiedzy i doświadczeniu z różnych obszarach. Podsumowanie I etapu kampanii nastąpi 20 listopada na zakończenie obchodów Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Zamku Cieszyn – zapewnia Anna Kańska Górniak.
 
Opracowała Katarzyna Koczwara