Manipulacja czy wywieranie wpływu na ludzi?

Gdzie przebiega granica między wywieraniem wpływu na ludzi, a manipulacją? Jakie są narzędzia i techniki oddziaływania na innych? Jaka jest siła słowa? O tym rozmawiali uczestnicy lipcowego spotkania Klubu Przedsiębiorcy, które było poświecone psychologii w biznesie. 

-  Ważne są nasze intencje. Od nich zależy czy próbujemy kimś manipulować czy chcemy być lepiej zrozumiani – podkreślał Mariusz Cyzio, który wraz z Katarzyną Ramirez-Cyzio  poprowadził warsztaty. Oboje są certyfikowanymi  trenerami, prowadzą Pracownię Satysfakcji w Warszawie i zajmują się szkoleniami, doradztwem biznesowym, mentoringiem. Podczas spotkania w Cieszynie opowiadali m.in. o narzędziach wywierania wpływu na ludzi sklasyfikowanych przez profesora psychologii Roberta Cialdiniego. – To są narzędzia, które z premedytacją wykorzystuje reklama, ale i my, zupełnie nieświadomie je stosujemy w codziennym życiu. Odwołują się one do naszej podświadomości, do emocji, dlatego są tak skuteczne – mówiła Katarzyna Ramirez-Cyzio,  a uczestnicy spotkania mieli za zadanie odnaleźć w gazetowych reklamach, które z reguł  Cialdiniego w nich zastosowano.
Innym narzędziem, które przydaje się, gdy prowadzi się własną firmę są metaprogramy. To wzorce, rodzaj "filtrów" określających, które informacje dotrą do naszego mózgu. – Oczywiście możemy wykorzystywać metaprogramy do manipulowania albo, żeby skuteczniej dogadywać się ze wspólnikiem czy klientami, by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień – zauważył Mariusz Cyzio. Inaczej przekażemy informacje komuś kto jest osobą podejmującą działania, która nie ulega wpływom innych, a inaczej komuś kto czeka na rozwój wydarzeń, lubi mieć określone procedury postępowania i znać szczegóły. – Słuchając uważnie innych,  możemy się dowiedzieć jakiego rodzaju postawy są im bliższe. To można wywnioskować ze sposobu w jaki mówią, jakich słów używają – tłumaczyła Katarzyna Ramirez-Cyzio. Uczestnicy warsztatów mogli sprawdzić jak działają metaprogramy podczas pracy w grupach. Teraz maja szansę wykorzystać zdobytą wiedzę w świecie biznesu. Jaki zrobią z niej użytek, to zależy od nich. Ważne będą ich intencje.